Image Map

Het Signaleringsplan!

Heb met een cliënt een signaleringsplan gemaakt. Toen ik bij deze cliënt voor het eerst kwam, was hij eenzaam en praatte honderduit, en vond het prettig dat ik er voor hem was en naar hem luisterde en ook hoorde wat hij vertelde.

Ben nog zeker 7 keer bij hem op huisbezoek geweest. En de laatste keer dat ik er was, vertelde hij mij dat hij de avond er voor een hele fijne en gelukkige avond had gehad. Ik vroeg hem waardoor dit was gekomen. Hij had alleen buiten gezeten bij zijn vijvertje, een flesje bier er bij gedronken de koptelefoon op, en naar zijn lievelingsmuziek geluisterd en dat maakte dat hij zich heel erg gelukkig voelde. Toen zei hij dat hij mij niet meer nodig had, en dat was voor mij het teken dat ik deze cliënt geholpen had door er voor hem te zijn en naar zijn gevoelens had geluisterd.

Er was ook eens een cliënt waar ik een afspraak mee had, en de Casemanager had mij van te voren gezegd deze cliënt belt niet af als de afspraak niet door gaat. Wat schets mijn verbazing deze cliënt belde mij netjes af met de mededeling dat de afspraak niet door kon gaan. Ook ben ik een keertje bij een cliënt geweest, op de eerste afspraak die we hadden begon ze spontaan te huilen in het gesprek. Ik ben daar van geschrokken en vroeg haar of ik iets verkeerds had gezegd. Nee zei ze ik ben zo ontzettend blij dat er eindelijk iemand is, die weet, en begrijpt hoe ik mij voel.

Vaak krijg ik te horen, dat cliënten het prettig vinden dat ze met mij kunnen praten. Dat ik er voor hun ben, dat ik hun begrijp, en dat ze mij veel dingen in vertrouwen vertellen en dit dan niet eens met hun Casemanager willen of kunnen, of durven bespreken. En onder andere deze kleine succesjes maakt dat ik een fantastische baan heb